Coopsetània

Plataforma de gestió de projectes i inscripcions

Formació per a la consolidació de cooperatives i organitzacions d'ESS

Descripció

Programa de formació contínua per a la consolidació de cooperatives i organitzacions d'ESS generadores d'ocupació. Sessions de 2 hores programades majoritàriament en horari de 15:00 a 17:00h en format en línia o presencial i impartides per entitats amb expertesa en la temàtica.

Les formacions tenen l'objectiu d'enfortir la viabilitat de les cooperatives i organitzacions d'ESS participants, així com de millorar la cultura organitzacional i l'estratègia de gestió. S'adrecen, per tant, a entitats que tinguin els seus projectes en fase de consolidació.

Adreçat a

Cooperatives i organitzacions d'ESS

Selecciona les sessions on vulguis participar:

Sessió 1

Posa ordre a les finances: estratègies per finançar i sostenir el teu projecte

Sessió conclosa

26 juny de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

Facto

Descripció

Formació pràctica i participativa per dotar a cooperatives i entitats consolidades de l’ESS dels coneixements clau per gestionar el seu finançament i afrontar necessitats financeres. Es treballarà el cicle financer, les principals fonts i els mecanismes per assegurar la sostenibilitat financera i econòmica del projecte.


Objectius:

  • Entendre com circulen els recursos financers dins d'una entitat de l’ESS i com gestionar-los millor.
  • Identificar les diferents opcions per aconseguir finançament i saber quina és la més adequada en cada situació.
  • Aplicar criteris pràctics per escollir la millor manera de finançar un projecte segons les necessitats de l'empresa.
  • Desenvolupar estratègies per evitar problemes de liquiditat i assegurar que sempre hi hagi recursos financers disponibles per operar.


Continguts:

  • Bases de la gestió financera en entitats: estructura econòmica i financera 
  • Cicle financer i necessitats de finançament: cicle a curt termini  i cicle a llarg termini
  • Detecció de necessitats de finançament
  • Instruments financers adequats a les necessitats de finançament

Destinatàries: Personal de l’àrea econòmica i/o de gestió financera de cooperatives i entitats de l’ESS en fase de consolidació

Sessió 2

Conflictes a les organitzacions: eines per entendre’ls i abordar-los

Sessió conclosa

30 juny de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

Casal Popular La Gueralda

Formadora

Quatre Cantonades

Descripció

Formació pensada per donar eines pràctiques i útils per entendre i abordar conflictes dins de les cooperatives i entitats de l'ESS. Explorarem com es generen els conflictes, com ens afecten les dinàmiques de poder i com podem crear espais segurs per gestionar de les tensions i cuidar els equips.


Objectius:

  • Donar eines bàsiques per comprendre què és un conflicte i com es manifesta.
  • Identificar les principals fonts de tensió dins dels equips cooperatius.
  • Explorar com afecten les relacions de poder en els conflictes.
  • Compartir eines senzilles i aplicables per a la gestió de tensions als equips.


Continguts:

  • Entendre què són els conflictes i començar a canviar-ne la percepció negativa.
  • Què ens diu el conflicte sobre el funcionament del grup.
  • Dinàmiques de poder: com tenir-ne més consciència i responsabilitat.
  • Eines pràctiques per a la gestió de conflictes.


Destinatàries: Persones que formen part d’equips, cooperatives o projectes col·lectius amb trajectòria.

Sessió 3

Com posar focus i mirada estratègica en els projectes de l'ESS?

Sessió conclosa

1 juliol de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

Hobest

Descripció

La definició d’una bona estratègia empresarial és una part essencial de l’èxit d’un projecte econòmic, també en el marc de l’economia social i solidària. Per això, aquesta formació té com a objectiu introduir algunes de les idees i conceptes clau per a la construcció d’una estratègia de negoci que sigui capaç de generar un bon equilibri entre la realitat i el desig, és a dir, entre allò que ens motiva i què volem fer i allò que ens permet aconseguir una sostenibilitat econòmica pel nostre projecte.  

Concretament, en aquesta sessió treballarem al voltant de la idea de la importància de posar focus, en el sentit de ser selectius respecte a què fem, perquè ho fem i com ho fem com a factor d’èxit en la definició de la nostra estratègia empresarial.


Objectius

  • Reflexionar críticament al voltant dels avantatges i inconvenients de tenir un model de negoci més focalitzat o més dispers en relació al ventall d’activitats, projectes i línies de negoci que desenvolupa.


Continguts:

  • Factors rellevants en relació al binomi focalització-dispersió en els projectes ESS:
  • Com transitar d’un model de negoci dispers a un altre més focalitzat? Part I. Estratègia, mirada global i gestió d’oportunitats.   
  • Com transitar d’un model de negoci dispers a un altre més focalitzat? Part II. Especialització, professionalització i desenvolupament dels equips de treball.


Destinatàries: Organitzacions, cooperatives i entitats de l’ESS interessades en millorar la seva estratègia empresarial

Sessió 4

Les claus per una bona gestió societària, comptable i fiscal

Sessió conclosa

8 juliol de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

Facto

Descripció

Aquesta formació ofereix una visió clara, actualitzada i aplicada sobre les obligacions que tenen les cooperatives pel que fa a la seva gestió societària, comptable i fiscal. A la sessió s’aborden les funcions i responsabilitats del consell rector i de l’assemblea, la correcta gestió documental i les obligacions fiscals que cal tenir en compte al llarg de l’any. S’inclouen recursos útils, models i exemples per facilitar-ne l’aplicació i la posterior autonomia de les participants.


Objectius:

  • Dotar les persones assistents dels coneixements bàsics i pràctics per garantir el compliment de les obligacions legals, comptables i fiscals de les cooperatives.
  • Clarificar el funcionament formal del consell rector i de l’assemblea general, així com la seva implicació jurídica i documental.
  • Capacitar per gestionar correctament els llibres obligatoris i entendre les implicacions registrals dels acords socials.
  • Entendre el calendari fiscal i les obligacions tributàries de la cooperativa, incloent els models a presentar i la seva funcionalitat.
  • Oferir recursos i exemples útils per aplicar el que s’ha après de forma immediata.


Continguts:

  • Introducció a les obligacions anuals i compromisos societaris
  • Gestió societària (renovacions de CR, convocatòria d’assemblea, certificats)
  • Compromisos de comptabilitat i fiscalitat


Destinatàries: Membres de cooperatives.

Sessió 5

Comunicar per transformar: dissenya un Pla de comunicació i activa el canvi

Sessió conclosa

9 juliol de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

L'Apòstrof

Descripció

La comunicació és un dels aspectes clau de les cooperatives i entitats de l'ESS, i cal adaptar-la segons les circumstàncies. Generar una bona estratègia de comunicació depèn de molts factors. Com podem millorar les estratègies de comunicació en temps de canvis? De quins recursos disposem? Què és la comunicació creativa? I la comunicació de guerrilla?

En aquesta sessió de 2 hores treballarem aquests aspectes mentre observem exemples d’accions comunicatives d’èxit, que ens poden servir d’inspiració per donar-li un tomb a la nostra estratègia, fer que estigui més alineada amb els nostres valors i desenvolupar al màxim la nostra imaginació.


Objectius:

  • Conèixer els elements essencials d’un pla de comunicació estratègic.
  • Aprendre a dissenyar accions de comunicació coherents amb els objectius generals d’un projecte o organització.
  • Identificar els públics clau i adaptar-hi els missatges i canals de comunicació.
  • Desenvolupar habilitats per planificar, calendaritzar i avaluar les accions comunicatives.
  • Millorar la capacitat d’argumentació, storytelling i difusió de continguts en entorns digitals i presencials.
  • Fomentar una comunicació més empàtica, creativa, participativa i transformadora.


Continguts

  • Per què comuniquem? Una comunicació més participativa, creativa i horitzontal.
  • Amb qui comuniquem? Els públics són part activa.
  • Com comuniquem? El relat i les fases d’un Pla de comunicació participatiu.
  • Campanyes de comunicació participativa que ens inspiren.
  • Eines i recursos a la butxaca. El taller d’ADN i els Camins creatius.


Destinatàries: Persones de les cooperatives i entitats de l’ESS que s’encarreguin de la comunicació o que tinguin interès en el tema.

Sessió 6

Intel·ligència Artificial aplicada a l'ESS: redacció i presentació de projectes

Sessió conclosa

22 juliol de 2025

15:00 - 18:00 H

Lloc

La Fassina (SOC)

Formadora

El Garbell

Descripció

Sessió pràctica de 3 hores per aprendre a redactar projectes de subvencions de manera eficient, efectiva i rigorosa amb el suport de la intel·ligència artificial, desenvolupant criteri propi i evitant errors comuns en l’ús d'aquestes eines. Descobreix com estructurar, escriure i millorar propostes!

El Garbell és l'única cooperativa del país que es dedica a la Intel·ligència Artificial i ens oferiran una formació per saber utilitzar aquest tipus d'eines de forma correcta.

L’aforament està limitat a 20 persones i les participants han de dur un portàtil o tauleta per treballar la part pràctica. 

Objectius

  • Comprendre el funcionament dels models de llenguatge natural (LLMs). Explicar què són (i què no són els models d'IA generativa com ChatGPT, i com funcionen a nivell conceptual i pràctic.

  • Explorar els riscos i les limitacions de l'ús de la IA generativa. Conèixer les implicacions ètiques, la versemblança vs. veracitat i el tractament de dades.

  • Dominar l’ús de ChatGPT per a tasques relacionades amb la redacció de subvencions. Aprendre a generar respostes, informes i propostes amb prompts ben construïts adaptats al context de subvencions públiques i privades.

  • Utilitzar plantilles i metodologies per fer més eficient l’ús de la IA. Practicar amb plantilles de 4D i 7D per estructurar millor els encàrrecs a l’IA.

  • Crear i gestionar projectes amb ChatGPT per organitzar informació rellevant.

  • Aprendre a utilitzar la funcionalitat de projectes de ChatGPT per agrupar converses, fitxers i instruccions dins d’un espai de treball coherent.

  • Introduir-se en la creació de GPTs personalitzats. Comprendre com es construeixen assistents d'IA adaptats a funcions concretes com ara elaborar propostes de subvenció amb estil propi i eficient.



Continguts

  1. Introducció als models de llenguatge natural

    1. Què són els LLMs?

    2. Evolució dels models: de la gramàtica lliure de context a la IA generativa actual

  2. Consideracions sobre l’ús de ChatGPT

    1. Diferències entre ChatGPT gratuït, Plus, Team i Enterprise

    2. Gestió de dades, temps de retenció i accés als continguts

    3. Riscos en el tractament de dades i ètica en l’ús de l’IA

  3. Aplicacions pràctiques per a subvencions

    1. Tipologies de tasques a sistematitzar

    2. Com construir un bon prompt

    3. Exemple de prompt per a projectes Singulars de la Generalitat

  4. Plantilles per millorar l’eficiència

    1. Plantilla 4D: per a processos procedimentals

    2. Plantilla 7D: per a processos creatius i narratius

    3. Exercici pràctic amb les plantilles

  5. Gestió avançada amb projectes a ChatGPT

    1. Crear i organitzar projectes dins l'entorn de ChatGPT

    2. Adjuntar fitxers i instruccions al projecte

    3. Limitacions i bones pràctiques

  6. Assistents i GPTs personalitzats

    1. Components clau d’un GPT

    2. Exemple creatiu: GPT amb estil metafòric i humorístic

    3. Possibilitats d'automatització amb APIs i serveis externs


Sessió 7

Converses difícils, relacions sanes: eines per a la comunicació interna

Sessió conclosa

16 setembre de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

Llibreria la Clandestina

Formadora

Quatre Cantonades

Descripció

Una formació vivencial i participativa que ofereix eines concretes per millorar la comunicació interpersonal dins de les entitats. A través del marc de la Comunicació no-violenta, explorarem el potencial de l’assertivitat per afavorir relacions més conscients, respectuoses i eficaces.


Objectius:

  • Conèixer els principis bàsics de la comunicació assertiva i la comunicació no-violenta.
  • Millorar l’autoconeixement i la capacitat d’expressar-se amb claredat, respecte i autenticitat.
  • Desenvolupar eines per gestionar situacions de conflicte i converses difícils .
  • Enfortir la confiança i la col·laboració en les relacions dins de l’entitat.


Continguts:

  • Assertivitat: definició, mites i connexions amb la CNV
  • Els 4 passos de la comunicació no-violenta: observació, sentiment, necessitat i petició.
  • Detecció de patrons comunicatius que no funcionen.
  • Pràctiques per expressar-se de manera clara i empàtica
  • Escolta activa i empàtica en contextos laborals
  • Eines per afrontar converses difícils i gestionar conflictes


Sessió 8

Intel·ligència Artificial aplicada a l'ESS: màrqueting

Sessió conclosa

22 setembre de 2025

15:00 - 18:00 H

Lloc

La Fassina (SOC)

Formadora

El Garbell

Descripció

Objectius:

  • Comprendre les aplicacions reals de la IA generativa en l’àmbit del màrqueting.
  • Desenvolupar habilitats pràctiques per generar continguts amb eines d’IA adaptats a l’estil i valors de les entitats.
  • Aprendre a optimitzar la comunicació digital amb estratègies eficients i ètiques mitjançant l’ús de textos, imatges i vídeos generats per IA.


Continguts:

Introducció a la IA generativa i consideracions

  • Què són els LLMs?
  • Funcionalitats de ChatGPT per al màrqueting

La IA generaiva aplicada al màrqueting

  • Creació de textos per xarxes socials, blogs, newsletters, cartelleria.
  • Pràctica amb prompts per adaptar el to, estil i missatge.

Imatge i vídeo per a campanyes

  • Generació d’imatges i material de comunicació.
  • Creació de vídeos curts o materials audiovisuals per a promoció.

Assistents personalitzats amb GPTs

  • Què són, com es creen i per a què serveixen.
  • Configuració d’un assistent adaptat a una estratègia de màrqueting.
  • Exemples d’assistents per crear calendari de publicacions o preparar campanyes.

Ètica i bones practiques

  • Riscos, biaixos i recomanacions per a un ús conscient i segur.
  • Privacitat, transparència i sobirania tecnològica.

Sessió 9

Ajuts que transformen: subvencions per a l’ESS

Sessió conclosa

30 setembre de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

AmbTu

Descripció

Aquesta formació ofereix eines pràctiques per entendre, identificar i gestionar subvencions adreçades a cooperatives i entitats de l’ESS. S’hi treballen tipologies d’ajuts, convocatòries específiques i aspectes administratius per fer dels ajuts un motor de consolidació dels projectes i una eina de transformació social.



Objectius:

  • Entendre el funcionament de les subvencions en l’àmbit del cooperativisme i l’ESS.
  • Conèixer tipologies de subvencions i el seu encaix amb els projectes d’una entitat.
  • Descobrir eines per fer cerca de subvencions i conèixer el seu cicle.


Continguts:

QUÈ SÓN LES SUBVENCIONS

  • Definició, normativa i funció de les subvencions
  • Com interpretar l’encaix d’una convocatòria amb el projecte d’una entitat

TIPOLOGIA DE SUBVENCIONS

  • Pel tipus de concurrència: ajuts directes, competitiva, no competitiva
  • Per les característiques de l’entitat/projecte: formes jurídiques, interès de l’activitat, impacte en col·lectius

SUBVENCIONS PER A COOPERATIVES I ESS

  • On i com buscar subvencions (administracions, webs i recursos)
  • Convocatòries de subvencions recurrents d’especial interès per a cooperatives i l’ESS (accés de persones sòcies, projectes singulars, ajuts a la contractació...)

ASPECTES A TENIR EN COMPTE

  • Tràmits i aspectes burocràtics
  • El cicle d’una subvenció

Sessió 10

Publicar per publicar? Donem sentit a les xarxes socials!

Sessió conclosa

7 octubre de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

El Far Cooperatiu

Descripció

Les xarxes socials són una de les eines de comunicació més habituals, però per a què les utilitzem? Una sessió per aprendre a gestionar-les amb més sentit i per reflexionar sobre l’estratègia comunicativa que estem aplicant. Aprendrem a connectar millor amb el nostre públic objectiu i a difondre els nostres valors i els nostres serveis a través d’uns missatges concrets.


Objectius:

  • Reflexionar conjuntament sobre l’ús i la importància de les xarxes socials com un canal de comunicació dels projectes: analitzar esforços, recursos, retorn, etc.
  • Reflexionar i definir una estratègia comunicativa per a les xarxes socials: planificar la comunicació digital.
  • Aproximar-se al pla de continguts com una eina pràctica per comunicar a través de les xarxes socials


Continguts:

  • El nou paradigma de les xarxes socials
  • Definició de l’estratègia de comunicació a les xarxes socials
  • Com connectar amb el nostre públic a través de les xarxes socials
  • No és més important el què que el com
  • Generar contingut de valor a través de les xarxes socials
  • De la proposta de valor al relat: fer marca a les xarxes socials
  • Com ser més visibles a les xarxes socials
  • Aprendre a planificar la comunicació digital


Destinatàries: Persones responsables de o interessades en la comunicació que formin part de cooperatives i entitats de l’ESS

Sessió 11

Treballar millor juntes: organització i gestió del temps als equips

Sessió conclosa

8 octubre de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

L'Economat

Descripció

Quan només tenim temps per apagar focs, sovint decidim deixar per a més endavant la millora de l’organització interna dels nostres equips. Per això, amb aquesta formació us convidem a repensar-la per treure més profit del temps i treballar totes millor. La formació està dirigida a cooperatives i entitats de l’ESS que tinguin la necessitat d’organitzar-se millor a la feina, treballant l’encaix entre diferents formes de treballar per millorar la coordinació dels seus equips.


Objectius:
  • Descobrir eines per millorar l’organització i la coordinació dels equips.
  • Aprofundir en estratègies per gestionar el temps a la feina.


Continguts:
  • El per què d’organitzar-nos millor: contra les desigualtats i la dictadura del poder
  • Com fer la prèvia: qui som i com som
  • Identificar les diferents formes de treballar i com encaixar-les
  • Algunes eines de treball bàsiques
  • Lluitar contra els lladres del temps
  • Com coordinar-nos millor

Sessió 12

Encara el procés de selecció per trobar la persona adequada

Sessió conclosa

15 octubre de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

L'Economat

Descripció

Heu d’incorporar persones al vostre equip i no sabeu per on començar? Aquesta formació està dirigida a les cooperatives i entitats de l’ESS que necessiten incorporar persones noves als seus equips i volen saber com engegar i gestionar correctament un procés de selecció. Es treballarà tot el procés: des de la definició del perfil, fins a l’entrevista de feina i el tancament de la incorporació.


Objectius:

  • Aprendre a contractar la persona que necessitem al nostre equip.
  • Tenir les eines per planificar i executar un procés de selecció en una cooperativa o entitat de l’ESS.


Continguts:

  • Definir el perfil de la persona que necessitem contractar
  • Com fer una convocatòria pública d’oferta laboral
  • Com difondre la convocatòria
  • Preparem-nos per a l’entrevista
  • Tancament del procés selectiu

Sessió 13

Intel·ligència Artificial aplicada a l'ESS: tasques d'administració

Sessió conclosa

20 octubre de 2025

15:00 - 18:00 H

Lloc

La Fassina (SOC)

Formadora

El Garbell

Descripció

Objectius:

  • Explorar les aplicacions pràctiques de la IA generativa per a la gestió i les tasques administratives en entorns de l’economia social i solidària.
  • Aprendre a generar, resumir i millorar documents administratius, correus electrònics i informes amb eines com ChatGPT.
  • Automatitzar processos repetitius mitjançant la creació de plantilles i assistents personalitzats.
  • Incorporar criteris de seguretat, privadesa i ús responsable en l’adopció d’aquestes eines.


Continguts:

Introducció a la IA generativa i consideracions

  • Què són els LLMs?
  • Funcionalitats de ChatGPT aplicada a l’àmbit administratiu

Aplicacions pràctiques per a l’administració

  • Tipologies de tasques a sistematitzar
  • Com construir un bon prompt
  • Pràctica amb exemple de tasques

Gestió avançada amb projectes a ChatGPT

  • Crear i organitzar projectes dins l'entorn de ChatGPT
  • Adjuntar fitxers i instruccions al projecte

Assistents personalitzats amb GPTs

  • Introducció als assistents personalitzats de ChatGPT
  • Com crear un GPT per gestionar respostes habituals o generar documents específics
  • Exemple pràctic: un GPT per a gestió documental o resposta a preguntes freqüents internes

Ètica i bones practiques

  • Riscos, biaixos i recomanacions per a un ús conscient i segur.
  • Privacitat, transparència i sobirania tecnològica.

Sessió 14

Finançament europeu: per on començar?

Sessió conclosa

30 octubre de 2025

15:00 - 17:00 H

Lloc

On line

Formadora

AmbTu

Descripció

Aquesta formació introdueix les claus per accedir a fons europeus des de cooperatives i entitats de l’ESS. S’hi treballen tipus d’ajuts, requisits i fases del disseny europeu, així com eines per llegir convocatòries, establir partenariats i formular projectes. Inclou casos pràctics i recursos útils per començar a preparar propostes estratègiques i amb impacte.


Objectius:

  • Presentar el funcionament del disseny europeu en l’àmbit del finançament
  • Adquirir eines per valorar l’encaix del projecte i/o entitat al finançament europeu
  • Aprendre a elaborar un projecte per obtenir finançament europeu


Continguts:

QUÈ ÉS EL DISSENY EUROPEU?

  • Conceptualització
  • Fons estructurals i ajuts directes
  • Normatives europees
  • On informar-se
  • Documents clau
  • Passes prèvies

POT PRESENTAR-SE LA MEVA ENTITAT A PROJECTES EUROPEUS?

  • Les etapes del disseny europeu
  • Com llegir les convocatòries
  • Requisitis d’admissibilitat
  • Partnerships

COM ELABORAR EL PROJECTE?

  • Cicle del projecte
  • Formulació
  • Anàlisi d’un cas pràctic